Aandachtig Leven, HSP, Ouderschap

Hoogsensitief en moeder worden | Tips voor in je kraambed!

Na het krijgen van je kind komt er niet alleen een golf van hormonen bij je vrij. Je leven staat -ondanks je voorbereidingen- volledig op zijn kop en er is niets wat je echt kan klaarmaken voor het moederschap. Als je hoogsensitief bent is de kans groot dat het nog meer indruk op je maakt dan gemiddeld. Het is goed je dit te realiseren. Waarom precies?

Een kind krijgen is prachtig en tegelijkertijd levensveranderlijk. Ben je hoogsensitief dan zul je merken dat je alle nieuwe prikkels tot je neemt, daarnaast heb je te maken met alles wat je moet leren, kraamvisite en een kraamhulp die een groot deel van de dag om je heen is. Je hebt slaap en rust nodig om de prikkels goed te kunnen verwerken, maar de slapeloze nachten helpen daar niet echt bij.

Een paar tips als je in verwachting bent of net moeder bent geworden:

  • Plan maximaal een bezoek per dag of overweeg een kraamfeest. Zo heb je in eens veel prikkels, maar relatief gezien minder omdat het maar 2-2,5 uur duurt.
  • Spreek een tijd af bij kraambezoek. Zeg bijvoorbeeld dat iemand op bezoek kan komen van 10 uur tot 10.45. Bij het noemen van een eindtijd kom je niet in de situatie dat het eigenlijk te lang duurt en daarom teveel voor je kan worden. Anders kun je ook de kraamverzorgende nog inschakelen.
  • Versiering is leuk, maar het kan ook druk zijn en veel onnodige prikkels geven. Houdt het daarom rustig.
  • Neem de tijd om prikkels te verwerken. Zorg dat je elke dag je middagdutje kan doen. Het kan lastig zijn om je kindje even helemaal over te dragen aan de zorg van je kraamverzorgende, maar maak hier gebruik van. Later heb je hier profijt van!
  • Doe waar jij je goed bij voelt. Dit klinkt als een open deur, maar het is ‘makkelijk’ om dit opzij te schuiven en te doen wat anderen verwachten. Blijf dicht bij jezelf.
  • Kies ervoor om iets leuks te doen! Natuurlijk binnen de krachten die je hebt. Waar kun je even van opladen? Waar word je bij van? Denk bijvoorbeeld aan kleuren of handletteren, dat kan ook in je kraambed.
  • Schrijf! Schrijf je indrukken,ervaringen, gevoelens en emoties op en geef ze aan het papier. Het zorgt voor meer rust in je hoofd en tegelijkertijd helpt het je de prikkels te verwerken.
  • Erken je vermoeidheid en overprikkeling. Dat is prima en heel begrijpelijk. Laat het er maar even zijn. Praat erover met iemand die je vertrouwt of de kraamverzorgende zodat ze er rekening mee kan houden.
Vorige blog Volgende blog

You Might Also Like