HSP, hooggevoelig, hoogsensitief christelijke coach
HSP

Stressfactoren bij hoogsensitiviteit deel 1/3: Informatiestress

In onze Westerse en drukke maatschappij komt er enorm veel op ons af. Als we hooggevoelig zijn, komen die prikkels nog eens extra bij ons binnen. Denk hierbij aan prikkels die we binnenkrijgen via televisie, Radio, internet en onze smartphone. Maar ook de grote hoeveelheid spullen in huis, onze drukke agenda’s en verplichtingen. De komende drie weken ga ik drie praktische zaken behandelen in de blog, die je als HSP extra en onnodige prikkels geven en geef ik tips over hoe dit te voorkomen. Dit zijn de drie stressfactoren: informatiestress, spullenstress en agendastress. In dit blog behandel ik de eerste; informatiestress.

————————————————————————

Wat is informatiestress?

Informatiestress heeft te maken met de grote hoeveelheid informatie die bij ons binnenkomt op een dag. We staan op, kijken op onze smartphone en we lezen appjes, we screenen onze social media kanalen en vervolgens bladeren we door onze (digitale) krant -als we er al geen push melding van hebben ontvangen-. Op de vroege ochtend hebben zo al heel wat informatie tot ons gekregen. Dit zijn wat voorbeelden informatie die we bewust tot ons nemen. Ook onbewust krijgen we informatie tot ons of er komt informatie via andere mensen bij ons binnen.

Hoe werkt het?

Al deze informatie moeten HSP’s verwerken en juist één van de kenmerken van HSP-zijn, is diepgaand verwerken. Een HSP doet er langer over om informatie op de juiste manier te verwerken. Door de grote hoeveelheid informatie, door hoe onze maatschappij in elkaar zit en doordat een HSP zich hier niet altijd de tijd voor gunt, wordt deze informatie in het hoofd opgestapeld. Hierdoor kan er vermoeidheid optreden en later zelfs overprikkeling.

Voorkomen

Om vermoeidheid en overprikkeling te voorkomen, is het goed om na te gaan waar je er voor kan kiezen informatie níet tot je te laten komen.

Bijvoorbeeld:

  • Niet op de vroege ochtend op je telefoon kijken.
  • Verwijder apps van je smartphone, zoals van je social media kanalen en het nieuws, zodat je niet gedurende de dag hier vaak op kijkt.
  • Geen radio aan in de auto, maar stilte of muziek die je kent en zonder reclame.
  • Zet jij ‘s ochtends bij je ontbijt de TV aan? Probeer eens om het niet te doen en kijk wat het met je doet.

Jouw uitdaging: ga eens na waar en wanneer jij informatie tot je krijgt die je eigenlijk niet per se nodig hebt en onnodig je hoofd vol maken en kies bewust hoe je hier mee om wilt gaan. Succes!

Tijdens een coachingssessie gaan we hier uiteraard dieper op in en kijken we wat informatiestress is en betekent voor jou persoonlijk en ga ik je hiermee helpen.

Vorige blog Volgende blog

You Might Also Like